כשלים בציפוי אפוקסי לרצפות בחניונים

כשלים בציפוי אפוקסי לרצפות בחניונים בפרט ובתעשייה בכלל

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

חניונים תת קרקעיים משתרעים על שטחים אדירים של אלפי מטרים רבועים ואף עשרות אלפי מטרים רבועים לחניון בודד בקניונים ובמרכזים מסחריים. שטחים קטנים יותר למפעלי תעשייה ואולמות אחסון. רצפות כל אלה הינן רצפות בטון אשר עוברות ציפוי אפוקסי מבריק יפה ובשלל גוונים וסימונים. חוסר מיומנות ו/או זלזול בהוראות הכנת השטח הינן גורם עיקרי לכשל המתבטא בהתקלפויות, התרוממות וסדיקת הציפוי אותו צריך יהיה לקלף ולצפות מחדש.

     

כשלים בציפוי אפוקסי לרצפות בחניונים בפרט ובתעשייה בכלל

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

ציפוי אפוקסי בעובי מתאים לנסיעת כלי רכב לעמידות ארוכת שנים צריך להיות כ – 3 מ"מ, אך בשל השטחים העצומים בקניונים מסתפקים מזמיני העבודה, בשל המחיר, בשכבה דקיקה של 0.5 מ"מ. שכבה דקה ורגישה לפגיעות מכניות. במפעלים ומחסנים הבעיה קטנה יותר אלה כן יכולים להרשות לעצמם ציפוי עבה יותר שכמובן הינו חזק יותר ויעמוד בשחיקה שנים רבות יותר. העמידות לשנים רבות חשובה יותר אצלם היות ותיקון כרוך בהשבתת הפעילות שלה נזק כספי גבוה, בעוד שבחניונים ניתן להשבית חלקים לתיקון מבלי להשבית את כל החניון.

   אפוקסי רצפה רצפות צבע    אפוקסי

תנאים מוקדמים להצלחת ציפוי אפוקסי:

  1. משטח הבטון חזק. (בדיקת חוזק – קרא בהמשך)
  2. משטח הבטון יבש. (בדיקת לחות – קרא בהמשך)
  3. ומשטח הבטון עבר ליטוש יהלום עמוק.
  4. משטח הבטון נשאב היטב כך שה"פורים" נפתחו אליהם יחדור הפריימר לעומק.
  5. נמרחה שכבת אפוקסידן פלור פריימר דליל חודר (ללא קוורץ) לבניית "שורש" עמוק. לרצפה לחה או שטרם סיימה אשפרה – אפוקסידן פלור פריימר 450
  6. טיפול אלסטומרי בתפרי התפשטות. (קרא בהמשך)
  7. נעשתה יציקת שכבת ביניים אפוקסידן פלור 100% עליה כשעדיין רטובה, יפוזר המון קוורץ לקבלת שכבה אוטמת לגזים. דבר שימנע בועות וחורים בשכבת הגמר. (ויאפשר שכבת גמר מונוליטית אחידה וחזקה). שכבה זו יש ללטש קלות למחרת ולטאטא ולשאוב עודף קוורץ.

ורק לאחר סיום מוקפד של 7 שלבים אלה יבוצע ציפוי הגמר הדקורטיבי בגוונים המבוקשים ע"י המזמין ובהמשך סימוני החניות, הכיתובים, שילוטים וחיצי הכוונה וככל הנדרש.

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

  1. בדיקת חוזק משטח הבטון

חוזק הבטון הינו בדיקה ראשונית ובעלת חשיבות הגדולה מכל האחרות להיתכנות של ציפוי אפוקסי למשטח בטון זה. חוזק בטון לציפוי צריך להיות  לפחות 30 מגה פסקל ללחיצה. בדיקה הנעשית ע"י מעבדות מורשות הקודחות גלילים לבדיקה. בדיקה זו ניתן לבצע גם עם מכשיר מדויק pull-off  הבודק עוצמת הקריעה של הבטון, קצת בעייתי כי לוקח זמן שהדבק יתייבש וכו' מתאים יותר לגוף המזמין בדיקת מעבדה, אלה גם יוציאו גלילים לבדיקה וכו'. אך ניתן גם עם פטיש שמידט שזו בדיקה מהירה עם תוצאה מידית מדויקת פחות אך פרקטית יותר בשטח לפני התחלת עבודת הציפוי האפוקסי. במידה ויש ספקות ניתן ומומלץ להזמין מעבדה חיצונית. ואם אין התכנות לבדיקה מקצועית יש לפחות לבדוק בדפיקות פטיש שהבטון יציב וקשה לשבירה. במידה והבטון מתפורר אין לבצע ציפוי אפוקסי ויש להתייעץ כיצד לחזק את הבטון תחילה.

  1. בדיקת יובש משטח הבטון

לחות הבטון הנה אחד הגורמים העיקריים לכשל הציפויים האפוקסיים. חניונים תת קרקעיים שאינם חשופים לשמש ונמצאים באווירה קרירה ולחה תמיד, הינם בעייתיים מאוד מבחינה זו ונדרשת בדיקת לחות קפדנית לפני התחלת יציקה ובמידה ויש לחות מעל 4% יש לייבש את המשטח עד קבלת תוצאה נמוכה יותר. פחות מ 4% לחות אידאלי ליציקת אפוקסי.

משטח בטון עתיר בועות מים שהתייבשו והותירו חורים רבים בפני השטח – סבירות גבוהה לחולשת הבטון ואולי למים כלואים שטרם התאדו

   

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

שיטה מהירה וראשונית וקלה לביצוע היא שיטת בדיקת לחות עם יריעת ניילון המודבקת היטב בקצותיה לבטון. אידוי מים מהבטון יצטבר תחתיה וכשנרים את הניילון העבה למחרת יראה כתם כהה בבטון ולח וגם על היריעה יהיו אדי מים. שיטת בדיקה זו נעשית עפ"י תקן ASTM  D4236-83 .  במידה ונתגלתה לחות יש בעיה לבצע ציפוי, יש לייבש בכל אמצעי חימום כגון מערכות אוויר חם, אף עם כלב גז ואש חיה ולבדוק את אחוזי הלחות. בדיקת לחות נכונה מבוצעת באמצעות מכשיר אלקטרוני המודד לחות של חיישן המוחדר לתוך קדח בבטון (גם כפי זה הנמצא במקררים). או חיישן צינור המוחדר לקדח בבטון עם צג אלקטרוני קטן הקורא את רמת הלחות היחסית בבטון. RH – Relative Humidity תקן ASTM F2170

3-4.   ליטוש ושאיבה

הליטוש מבוצע עם מכונת ליטוש תלת פאזית מסיבית בוואקום עם אבני יהלום. הגורסים את השכבה העליונה של הבטון לאבק. כך שבשאיבה היסודית אחרי יהיה הבטון לבן, נקי מזיהומים והכי חשוב "הפורים" (נקבוביות הבטון) יהיו פתוחים ונקיים. – כספוג העומד לספוג את שכבת הפריימר לעומק מקסימלי. ליצירת "שורשים" כיסודות לשכבות הציפוי למניעת התקלפותן מהבטון.

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

שיטות נוספות לליטוש גס יותר המצריך הרבה חומר למילוי ולכן פחות בשימוש:

אלה שיטות טובות יותר. אך מסירות הרבה מהבטון דבר שיצריך הרבה חומר אפוקסי לאיפוס גובה. דבר המייקר משמעותית את עלות הציפוי.

שיטה 1 – היא שוטבלסט – כדוריות פלדה שפוגעות ושוברות את קליפת הבטון.

שיטה 2 – היא כרסום הבטון באמצעות מכונת כרסום.

שיטות אלה מגדילות משמעותית את שטח הפנים לציפוי. – ומגדילות לכן את חוזק ההדבקה של הציפוי לבטון.

 

מכונת ליטוש עם אבני יהלום לליטוש יבש, המכונה מחוברת לשואב אבק תעשייתי

  1. שכבת פריימר

לשכבת הפריימר = יסוד. – חשיבות עליונה כפי יסודות בכל בנין שבונים. שכבת היסוד צריכה להיות חודרת לעומק הבטון לבניית "שורשים" עמוקים ככל הניתן. – כדי שאלה "יחזיקו" את הציפוי האפוקסי ולא יתנו לו להשתחרר מהרצפה. היסוד האפוקסי חייב להיות בעל גודל חלקיקים זעיר כדי לחדור עמוק.

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

  1. טיפול בתפרי התפשטות ותיקון ומילוי סדקים ושברים

   

שכבת פריימר שקוף חודר , תפרי התפשטות אטומים ותיקוני שפכטל בחורים ושקעים

סקיצה ליישום איטום נכון עם פרופיל גיבוי בתפר התפשטות

"תפרי התפשטות" , סדקים דינמיים, סדקים מנוסרים : נגרמים מתזוזות, שקיעות של המבנה או מכוונים (מאלצי סדיקה). הסדקים (המקריים – שאינם מתוכננים מראש) ברוחב העולה על 1 ממ', יש לנסר לעומק של 10 ממ' ולרוחב של 5 ממ', לבצע ניקוי ומריחת אפוקסידן פלור פריימר שקוף או פוליפלקס פריימר חד רכיבי בדפנות, המתנה לייבוש (למצב דביק) ויציקה של "פוליפלקס תפרים 225 "  למילוי כל החלל המנוסר על למפלס פני הבטון. במקרה של שקיעה יש לבצע מילוי נוסף. סדקים מנוסרים ("תפרי התפשטות") אינם מצריכים הרחבה (אלא עם מולאו בחומר אלסטומרי) רק ניקוי,

מריחת פריימר ויציקת פוליפלקס תפרים 225.  חוסר מישוריות – גליות של פני השטח.: בתופעות אלו יש לטפל לאחר סיום הכנת השטח ולפני יישום מערכת הציפוי. הפרשים של עד 4 ממ' ניתנים לתיקון באמצעות "גראוט אפוקסי" ושפכטל אפוקסי. הביצוע לאחר יישום הפריימר. חוסר מישוריות / גליות בהפרשים הגדולים מ 4 מ"מ. – ניתן להסדיר על הבטון (טרם הפריימר). באמצעות יציקה של מדה צמנטית מתפלסת בעלת חוזק מכני רב (מינימום 30 Mpa ). או לחלופין במידה ואין זמן אשפרה ראוי. – (28 יום) לתערובת צמנטית זו, לפלס עם גראוט אפוקסי.

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

תפרי התפשטות.: תפרים אלו מתוכננים ברוב המקרים לרוחב של 25 מ"מ. – ומטרתם לאפשר תזוזות מסוימות של המבנה. את דפנות התפרים יש ללטש עד לקבלת פני שטח נקיים ויציבים. לבצע שאיבת אבק. ליישם פריימר תואם ולמלא בפוליפלקס תפרים 225. – המיועד לתפרי התפשטות. יישום הפוליפלקס לאחר החדרה בלחץ של פרופיל גיבוי לעיצוב עומק התפר. (כך שעומקו יהיה 50% מרוחבו). לאחר סיום יציקת רצפת האפוקסי, יש להעתיק את התפרים לפני השטח.

  1. שכבת ביניים אוטמת

את שכבת הביניים. ניתן לצקת בסיס אפוקסי שקוף עם מקשה. שכבה של כ 0.5-1  מ"מ ולפזר כמויות קוורץ גדולות למילוי והצפת כל שכבת הביניים בקוורץ צפוף. לאחר ייבוש ליטוש קל טאטוא עודף קוורץ ושאיבה.

  1. שכבה סופית

   

 

אפוקסי מתקלף – כשלים בציפוי רצפות

ציפוי אפוקסי מתפלס בגוון המוזמן, מערבבים בסיס עם המקשה ביחס הנכון 2:1, מעבירים לכלי אחר, מערבבים שוב ויוצקים מיד כל התערובת למניעת התחממות וקלקול החומר. חשוב לא לצקת מהכלי בו מתבצע ערבוב ראשון. – כי נותרת שכבת אפוקסי לא מעורבבת על דפנות ותחתית הכלי. אי ערבוב מלא ייתן קטעים קטנים שאינם מתקשים וכשל של העבודה כולה. יש לעבור עם רולר קוצים על השטח היצוק להוצאת בועות.

כשלים בציפוי אפוקסי לרצפות בחניונים בפרט ובתעשייה בכלל