עובש במרתף בפרט ובבית בכלל

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

 חוששים מהאפשרות של התפשטות עובש בביתכם? הגעתם למקום הנכון!

עובש בלתי נראה שהתפתח וגדל שנים במרתף בקיר פנימי בין לוחות גבס עם בידוד צמר סלעים

במדריך זה לתיקון המצב, אנו מכסים בעיות נפוצות הקשורות לעובש והשפעותיהן, כולל:

  • איך עובש יכול להיות בלתי נראה/רדום בבית? (בקירות גבס בין לוחות הגבס, מאחורי ארונות, מתחת לרצפות פרקט, מתחת לטפטים בקירות, מעל תקרת רביץ מתחת גג רעפים, במרתף, בחדרי אמבטיה ומטבח ועוד…)
  • מדוע עובש בלתי נראה מסוכן? (הנזק הבריאותי שגורם לדרכי הנשימה)
  • מתי כדאי לפנות לחברה מקצועית להסרת עובש?
  • כיצד עובש יכול להשפיע על היסודות או השלמות המבנית של הבית שלך?
  • הסכנות הבריאותיות מעובש – ראה קישור לכתבה מקצועית בנושא:
  •  https://deye.com/everything-we-know-about-the-risks-of-mold-at-home/

ועוד הרבה!

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

רוב בעלי הבתים יודעים שעובש יכול לגרום צרות רציניות וחשבונות תיקון כבדים. אבל האם ידעת שעובש בלתי נראה לעין יכול להרוס את הבית שלך בשקט?  זה נשמע מפחיד, ולא מוכר, אבל זה יכול להיות, ויש כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי למנוע ממנו להשתלט על הבית שלך.

עובש בקירות דנבר צבעים www.denber-paints.co.il

עובש בקירות דנבר צבעים www.denber-paints.co.il

הרשו לי להסביר:

תוכן העניינים:

  1. איך עובש יכול להיות בלתי נראה? (ראה כתבות בנושא)
  2. מדוע עובש בלתי נראה מסוכן?
  3. מה עליך לעשות אם אתה מוצא עובש בלתי נראה?

עובש גדל בכל מקום כל עוד יש לחות וכל חומר אורגני שהוא יכול להיזון ממנו. ברוב הבתים, המרתף מספק מקום מצוין לעובש להתרבות במהירות. לא רק שעובש מתרבה במהירות, אלא שהוא גם יכול לגרום לבעיות בריאותיות כמו אסטמה, אף סתום או נזלת כרונית, כאבי ראש, שיעול ואלרגיות.

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

אם העובש במרתף שלי מהווה סכנה בריאותית ובטיחותית פוטנציאלית, איך אני נפטר ממנה?

זו השאלה שאנחנו רוצים לענות עליה במאמר זה. נתחיל בבדיקה כיצד ניתן לזהות עובש, להתמודד עם עובש בלתי נראה, לזהות את המוצרים לשימוש ולא לשימוש בעת התמודדות עם עובש, ולקבוע מתי להזמין מומחה לטיפול בעובש ומה זה יעלה לך.

 מה גורם לעובש לגדול במרתף?

עובשים נמצאים בכל מקום כי הם חלק מהסביבה הטבעית.  הסוכנות להגנת הסביבה של ארצות הברית  (EPA) אומרת  כי "בחוץ, עובשים ממלאים תפקיד בטבע על ידי פירוק חומרים אורגניים מתים כגון עלים שנפלו ועצים מתים, אך בתוך הבית יש להימנע מגידול עובש".

מההצהרה לעיל, ברור שסביר להניח שיהיו כמויות קטנות של עובש בכל מרתף. עובש זה בדרך כלל מת לפני שהוא מתרבה לרמות מדאיגות.

עובש נמצא לעתים קרובות במרתף מכיוון שחלק זה של הבית מספק את הסביבה המתאימה ביותר לצמיחת עובש. יש לו את המזון הנדרש לעובש כדי לגדול. מקור מזון זה יכול להיות נייר, קופסת קרטון או עץ.  כמו כן, החום והלחות במרתף מספקים סביבה אופטימלית להתרבות העובש.

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

איך מזהים עובש במרתף

כדי להרוג עובש ולהבטיח שהוא לא יתקבץ מחדש ויתקוף, יש צורך להיות מסוגל לזהות אותו.

החברה הקנדית המספקת שירותי שיקום עובש, רעלים וזיהום, Cleanfirst.ca,  אומרת  כי "הדרך הקלה ביותר לבדוק אם יש עובש היא ריח. הוספת אוורור במרתף יקל הרבה יותר לזהות ריחות מוזרים."

מלבד הריח, ניתן לזהות עובש על ידי ראיית נבגים גלויים.  עם זאת, ברגע  שרואים את זה, יש לך בעיית עובש גדולה כי מה שרואים הוא פשוטו כמשמעו קצה הקרחון."

מכיוון שעובש יכול לגדול ללא זיהוי, הדרך הטובה ביותר לקבוע אם יש עובש במרתף היא לדעת את הסימנים המראים כי ייתכן שיש בעיית עובש במרתף שלך:

נזקי מים:  מרתף שהוצף לאחרונה צפוי להכיל עובש גם כשהוא מתייבש.

תגובות אלרגיות:  כאשר כולם מתחילים לחוות תסמינים כמו אף סתום או נזלת, גירוד בעיניים או בגרון, גירוי בעור וזיהומים בדרכי הנשימה שמתפוגגים כאשר האנשים עוזבים את המרתף או את ביתך, עלולה להיות בעיית עובש בביתך.

נזק פיזי:  נזקי עובש יכולים להתבטא דרך נקודות רכות, סימני מים, סדקים או צבע שמתחיל לבעבע על התקרה או הקירות.

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

תבנית מרתף בלתי נראית 

רוב האנשים חושבים שיהיה קל לראות או לזהות עובש במרתפים שלהם, אבל נפילה למלכודת הזו יכולה לעלות לכם אלפי שקלים בתיקונים ביתיים מכיוון שהבעיה מחמירה ועלולה לגרום למחלה.

זוהי דעה מוכרת כי חיפוש אחר סימנים גלויים של עובש היא לא הדרך הטובה ביותר לבדוק צמיחת עובש.   זה בגלל שעובש אוהב לגדול באזורים טחובים, שבהם אנשים בדרך כלל לא הולכים או מסתכלים לכן, סביר להניח שתמצאו עובש מתחת ומאחורי ארונות, מאחורי המקרר, על קירות לחים, בתוך קירות גבס כפולים  ומאחורי קירות ולא בחוץ.

האמת היא ש"עובש בלתי נראה" אינו באמת בלתי נראה ; זה פשוט נסתר מהעין. עובש בלתי נראה הוא כל גידול עובש שקורה מחוץ לטווח הראייה, מה שהופך אותו למסוכן משמעותית.

זה מסוכן מכיוון שהוא יכול לצמוח ללא זיהוי מאחורי קירות ומתחת לרצפות במשך שנים לפני שבעל הבית מגלה אותו. זה אפילו יכול לשכב רדום במשך עידנים לפני שהוא הופך למפגע בריאותי ובטיחותי חמור.

מדוע כדאי להיפטר מעובש במרתף

על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), עובש יכול להיות בעל השפעות בריאותיות שליליות על אנשים. אותו ארגון מדווח שאנשים עם אלרגיות רגישים יותר לעובש.

ה-CDC   גם מציין  כי בנוכחות עובש, "אנשים עם מחלת נשימה כרונית (למשל, הפרעת ריאות חסימתית כרונית, אסטמה) עלולים לחוות קשיי נשימה." קבוצה נוספת שהוזכרה במפורש על ידי ה- CDC  היא אנשים עם דיכוי חיסוני.

מלבד העובדה שעובש עלול לגרום לאנשים בביתכם לחלות, הוא גם מכוער ועלול לגרום לנזק רב לרכוש.  בואו נסתכל על סיבות אחרות שאתה צריך לקחת עובש ברצינות ולשקול אמצעים להיפטר ממנו.

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

עובש יכול לגדול ללא זיהוי

עובש בבית שלך הוא אף פעם לא דבר טוב, אבל עובש בלתי נראה הוא הגרוע ביותר מכיוון שהוא פשוט ממשיך להתפשט מבלי שתבין שיש בעיה.  נבגים מתחת לכיור שלך בגלל דליפה זה בהחלט לא סימן טוב, לא משנה כמה מעט נבגים יהיו. עם זאת, זה עדיין עדיף על דליפת חריר מאחורי הקיר שמזין עובש ומקדם צמיחה במשך חודשים ואפילו שנים.

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל www.denber-paints.co.il

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל www.denber-paints.co.il

ועובש מאחורי טפטים

כשאתה מחפש עובש נסתר יש לבדוק:

  • מאחורי טפטים, חיפויים וקירות גבס
  • הצד הנגדי של אריחי התקרה
  • מתחת לשטיחים ושטיחים
  • משטחי קיר מאחורי רהיטים
  • תעלות אוויר
  • אזורים קרובים לצנרת מים
עובש במרתף בפרט ובבית בכלל www.denber-paints.co.il

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל www.denber-paints.co.il

עובש בצנרת ביוב לא אטומה כראוי

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

זה יכול להרוס את הבית שלך

העובדה שעובש בלתי נראה יכול לא להתגלות היא מפחידה. תוסיפו לזה את הנזק העצום שהוא יכול לגרום, וקיבלתם לעצמכם סיוט מלא.

להלן דוגמה בית כזה:

ככל הנראה, בעל הבית קנה את הנכס עבור אימו והעביר אותה לגור בו. היא סבלה מתסמיני אלרגיה ובעיות נשימה במשך תשע שנים ארוכות.  עם זאת, המשפחה לא ידעה שהבית אשם.

הם רכשו בית ש"שופץ" והיה עשוי להפליא, על סמך התמונות שהראו לי. מטבח חדש, רצפות עץ חדשות, צבע טרי;  הכל נראה נהדר.

רק כשהם לבסוף לקחו את האם לרופאים מומחים כדי לקבוע מדוע יש לה בעיות בריאותיות, גילו שהעובש הוא האשם.

כשהיה ברור שהבעיה היא עובש, המשפחה ערכה חיפוש בבית לאיתור סימנים של גידול עובש. הם מצאו ריחות מעופשים במרתף וקצת רטיבות בעליית הגג, אבל לאחר שהחלו להוציא קירות, הם מצאו את הבעיה האמיתית.

עובש התפשט בכל הבית. הקירות הכפולים עם צמר הסלעים היו מלאים בעובש וירוקת שצמחה והתפשטה בתוך הקירות וגם התפשטה מתחת לרצפה.  הם אפילו לא יכלו למצוא סיבה כמו דליפה של מים או סיבה כלשהי לכך שהעובש גדל.  הם יכלו לחשוב רק על הלחות הגבוהה הטבעית באזור אשר ללא מערכת אוורור או מסיר/סופח לחות כדי להילחם בלחות בתוך הבית אפשרו לעובש להתפשט.

העובש חדר לתוך רצפת הבטון לסדקים והרחיב אותם, חדר לעמודי הבטון של הבית לסדקים קטנים והרחיבם לגדולים, כמות הסדקים שנוצרו בגלל העובש והירוקת פגעו לחלוטין ביציבות המבנית של הבית. אשר נדרש לשיפוץ וחיזוק כללי יקר מאוד של מאות אלפי שקלים.

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל www.denber-paints.co.il

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל www.denber-paints.co.il

עובש מתפתח חודר לסדקים קטנים ותורם להתרחבותם וסדיקה מתרחבת

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

עובש מפחית מערכו של הנכס 

למרות שזה עשוי להיות קל להתעלם מבעיית עובש במרתף כאשר אתם הבעלים של הבית ולא חושבים יותר מדי על העתיד, אתם עלולים להתמודד עם אתגרים בניסיון למכור אותו.  אתם יכול להסתיר את התופעה על ידי צביעה מעליה, אבל זה מהווה עבירה פלילית של אי גילוי נאות לקונה שיכול להגיש תביעה בדיעבד. החוק מחייב ליידע קונים פוטנציאליים על כל ליקוי.

בהתייחס להשפעה של עובש על ערך הנכס, עובש אינו הבעיה הגדולה הנראית לעין כמו רצפות עץ מתעקלות עקב כך וריח רע, במהלך בדיקה של הקונה.  אלה יהיו מכשול בהתחלת מכירה עבור רוב הקונים, שלא לדבר על אלה המודעים לבעיות הבריאותיות לטווח הקצר והארוך שהוא יוצר."

עובש בכל חלק בבית משפיע הן על המוכר והן על הקונה.  עבור המוכר, ברגע שקונה מבחין בעובש בנכס, הוא עלול להתחיל לפקפק ביושרה של המוכר לגבי הליקויים בביתמצד שני, הקונה יהפוך להיות זהיר יותר, והמוכר יצטרך לעבוד קשה יותר כדי להוכיח שבעיית העובש אינה מעידה על בעיות משמעותיות יותר.

התמודדות עם עובש במרתף 

כעת, כשברור שעובש במרתף שלכם מהווה בעיות, עלינו לבדוק כיצד נוכל להתמודד עם האתגר.  עם זאת, חשוב לזכור כי אי אפשר להיפטר מכל נבגי העובש והעובש בתוך הביתכמה נבגי עובש יימצאו מרחפים באוויר ובאבק הבית.

עם זאת, החדשות הטובות הן שנבגי העובש המרחפים מסביב לא יתרבו. אלא אם כן ימצאו את הסביבה הנכונה.  כעת, בואו נסתכל על כמה דרכים נפוצות להתמודד עם עובש במרתף. לפני שהוא מתחיל או אחרי שהוא התחיל לגדול.

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

הטיפול בעובש:

אם אתם מוצאים רק קטע עובש זעיר. ומצליחים להגביל את הלחות. – ואתם עושים מאמצים רבים כדי לוודא שאין עוד עובש גדל במקומות אחרים. – אתם יכולים להשתמש בפתרון עשה זאת בעצמך. עם זאת, אתם צריכים להיות זהירים במה שאתם משתמשים.

רוב האנשים באינטרנט וכמה אנשי מקצוע חוזרים על אותה הצעה: ריסוס/מריחת אקונומיקה על האזור הנגוע. (חומץ עושה עבודה טובה יותר. לחומץ יש תכונות אנטי-פטרייתיות ואנטי-בקטריאליות. אך ריחו החריף מאוד לא נעים בתוך בית, ולכן משתמשים באקונומיקה). זה בסדר אם על שטח קטן ומבלי שיגיע לרצפות עץ פרקט למשל. שם עלול לגרום לנזק. אך זה לא פותר את הבעיה וזו התחלת התהליך בלבד.

את האקונומיקה לאחר כשעה יש לשטוף היטב במים שלא יישארו שאריות על הקיר. שאריות אלה יגרמו בהמשך להתקלפות הצבע. ניתן עם מטלית טבולה במים מספר פעמים עד הסרה מוחלטת של האקונומיקה והעובש. עובש עיקש יש לשפשף עם ניר זכוכית מס' 100 להסרה מוחלטת מהקיר ככל שניתן. ושוב ננקה עם מטלית לחה.

כעת נמרח ללא המתנה על האזור תמיסת אנטיפונגוס שתפקידה לחטא ו"לחסל" שאריות נבגי עובש בחרירים בקיר. כעבור 30 דקות הסתיים שלב החיטוי. וניתן לשטוף במים עם מטלית לחה להסרת כל שאריות המזהמים.

כעת נמתין לייבוש מלא של הקיר לפחות 24 שעות. ונמרח שכבת צבע בקטרינול. אם הקיר הוא קיר חיצוני עליו נוצר עיבוי עקב הפרשי טמפרטורה, עיבוי הגורם להתפתחות עובש, נוסיף 3 שכבות של צבע טרמוסיל 200 לבידוד תרמי ולמניעת העיבוי. אם הקיר החיצוני עשוי בטון כגון ממ"ד או קירות טרומיים. – נוסיף עוד 2 שכבות טרמוסיל 200 לשיפור הבידוד והרחקת נקודת הטל.

לסיום נוסיף עוד שכבת בקטרינול לבנה או במידה ונדרש צבע מגוון נצבע בדנברקריל 4000 בכל גוון מכל קטלוג.

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

מניעת עובש במרתף בטווח הארוך

אם אינכם רוצים להמשיך לטפל בעובש במרתף שלכם ללא הגבלת זמן. תצטרכו למצוא דרכים להבטיח שתיפטרו מהבעיה אחת ולתמיד. להלן כמה דרכים שיכולות לעזור לכם למזער את הסיכון של עובש במרתף שלכם:

  1. הגבלת רמת הלחות באוויר.מכיוון שעובשים פורחים באזורים עם רמות לחות גבוהות. כדאי להגביל את הלחות בבית כדי לעצור את צמיחת העובש.
  2. אם הקירות במגע עם אזור רטוב תמיד. צריך להשיג מייבש תעשייתי כדי לשמור על השטח יבש. כדאי להשקיע גם במסיר לחות כדי להגביל את הלחות באוויר. אם ניתן לוודא שדליפת גג או צנרת היא האשם, תקנו את הבעיה מיד כדי למנוע מהעובש להחמיר.

לא משנה מה תעשו, אל תבצעו תיקון עד שתתקנו את הבעיה הבסיסית.

 כמה  עצות שימושיות  כיצד למנוע צמיחת עובש במרתף שלכם:

  • נקו בקביעות עם שואב אבק בעל מסנן חלקיקי אוויר ביעילות גבוהה (HEPA). כך שנבגי עובש לא יקבלו סיכוי להצטבר.
  • הימנעו מהנחת פריטים לחים במרתף.
  • הקטינו את הצפיפות במרתף מכיוון שהיא יכולה ליצור סביבה מתאימה לצמיחת עובש.
  • תיקון נזילות ללא דיחוי.
  • שמרו על המרתף שלך יבש עם מאווררי פליטה.
  • שמרו על לחות במרתף בין 30 ל-50%.
  • אין להתקין שטיח במרתף.
  • הימנעו מצמחים במרתף.
  • דאגו שהמים יזרמו הרחק מהבית ולא לעברו כשיורד גשם.

איך דברים בלתי נראים כמו עובש יכולים להרוס בית

מתי כדאי לשכור מומחה וכמה זה יעלה

אם יש לכם בעיית עובש חמורה, עדיף להזמין אנשי מקצוע. תצטרכו גם איש מקצוע אם אתם יכולים להריח או לראות את העובשים אבל לא יכולים לקבוע את מקור הבעיה.

יידרש איש מקצוע גם אם הבעיה גדלה עד כדי כך שלא ניתן לפתור אותה בשיטות עשה זאת בעצמך פשוטות.  כמו כן, אם יש לכם אלרגיות כלשהן שהעובש עשוי לעורר. ייתכן שתרצו להימנע מלנסות להתמודד עם בעיית העובש בעצמכם.

לגבי עלות, אתם עשוי לצפות לשלם בין  $200 ל-$600  עבור מפקח עובש מוסמך כדי לקבוע את גודל בעיית העובש שלכם.

ברגע שיהיה ברור לגבי היקף בעיית העובש, תיקון זה עשוי לעלות בין  10 ל-$25  למטר מרובע.

עובש במרתף בפרט ובבית בכלל