הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

של משטחי בטון חדש וישן, מתכת וברזל, אלומיניום, מגולוון ונירוסטה, קירות גבס וטיח צמנטי, עץ

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה www.denber-paints.co.il

הערה:  הוראות הכנת השטח שלהלן, הינם כלליות ואינם משויכים לחומר או מוצר מסוים. ההוראות ניתנות כהכוונה כללית. ומיועדות לאנשי מקצוע בעלי ידע וניסיון ביישום מערכות הצבע השונות על תשתיות שונות. באחריות המשתמש לוודא את סוג הכנת השטח המתאימה. את התאמת המוצר לתשתית ולשימושים להם הוא מיועד. מומלץ לפני היישום לקרוא את המפרט הטכני והוראות הבטיחות של המוצר. יש להתייעץ בכל שאלה או אי ודאות עם המחלקה הטכנית בחברת דנבר. עם קוגן ברוך או דר' בלן יבגניה.

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

כללי:  הכנת השטח היא שקובעת במידה רבה את אורך החיים של הציפוי. – ועל כן חשיבותה הרבה. המטרה היא להכין פני שטח ראויים. – יציבים ונקיים. המאפשרים הדבקות – אדהזייה טובה ובת קיימה של המערכת לתשתית.  פני השטח, חייבים להיות נקיים, יבשים. יציבים וללא חלקים או אזורים רופפים. יש להסיר באופן מלא כל שאריות של שומנים. – אבק, לכלוך, מלחים וכל חומר זר אחר. על מנת להבטיח את הדבקות הציפוי לפני השטח. תשתית מפולסת, יציבה, נקייה ממזהמים. – חופשית מחלקים רופפים ובעלת פני שטח מתאימים לצביעה/ציפוי. עם חספוס/פורוזיביות המגדיל שטח הפנים להדבקות הצבע. – תבטיח הצמדות מושלמת של שכבות הצבע/הציפוי לתשתית. תמנע היפרדות שכבת הצבע/ציפוי ותאריך את אורך חיי המערכת.

שיטות הניקוי והכנת השטח יכולות להתאפיין ברכיבים שונים, אך לכולן אותן מטרות: הסרת החלודה וקשקשת הערגול, סילוק מלחים, הסרה של שמנים לכלוך ואבק, סילוק של שכבות ציפוי ישנות, ליטוש של אזורים בעלי קצוות חדים, חספוס / ליטוש צבע ישן בגמר קשיח, עד לקבלת פני שטח נקיים, יציבים ובעלי רמת חספוס אחידה.

בטון חדש:  יציקת בטון חדש ניתנת לציפוי כעבור כ- 4 שבועות (28 יום בטמפרטורה של  OC25) לאחר היציקה ורק עם תכולת רטיבות של לא יותר מ – 4% בעומק של 2.5 ס"מ מתחת לפני השטח). הבטון חייב להיות בעל חוזק לחיצה מינימלי של Mpa 30, כאשר דרישה זו אינה מתקיימת, יש להכיל פתרונות מומלצים לחיזוק התשתית. על הכנת השטח לעקוב אחר הדרישות שבתקן SSPC-SP13, לקבלת פני בטון יבשים, נקיים ממזהמים, ללא מי צמנט, חלקים רופפים ואבק, בעלי מישוריות אחידה, חוזק מכני ופרופיל עליון פורוזיבי דיו המאפשר ספיגה נאותה של הציפוי.

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

הכנת משטח הבטון – הסרה מוחלטת של שמן תבניות, חומרי אשפרה, מלחים, פריחות, מי צמנט וכל חומר זר אחר, באמצעות התזת חול  או שוט בלסטינג   (shot-blasting ) כרסום מכני, ליטוש יהלום או עיכול חומצי. בנוסף חשוב לוודא כי ה pH של הבטון נמצא בין 10-12 (בכל מקרה יש לעקוב אחר ההנחיות שבתקנים הבאים: ASTM D 4259  – נוהל הכנת בטון לכרסום פני השטח. ASTM D 4260   – נוהל הכנת בטון לליטוש פני השטח.

ASTM F 1869  – נוהל בדיקת תכולת הלחות בבטון).

לחורים, שקעים, פגיעות מכניות, כיסיי חצץ, סדקים, תפרים, גליות (חוסר מישוריות) וכו' , נדרשת התייחסות פרטנית על פי הפרוט הבא:  חוזק מכני (Pull Off) של הבטון הנמוך מ – 25. Mpa או בטון בעל כושר ספיגות גבוהה – פורוזיבי.  פרק זה מבוצע לאחר סיום שלב ההכנה המכני.

יישום הפריימר – הספגת השטח בשרף אפוקסי נטול מדללים בעל צמיגות נמוכה וכושר חדירות גבוהה  או בשתי שכבות של יסוד אפוקסי חודר מדולל מסוג: אפוקסידן פלור פריימר שקוף עד לקבלת שכבת יסוד איתנה ואטומה, החוזק המינימלי הנדרש לאדהזיה תקינה של הציפוי לפני השטח וכן שכבה אטומה של הבטון המונעת שחרור אוויר בזמן היציקה שיגרום לבועות בציפוי. בסיום התהליך על חוזק המכני של הבטון להגיע למינימום של 25Mpa.

פני שטח פורוזיביים באופן מיוחד – ובעלי כושר ספיגות גבוהה,  עשויים לגרום ל"קרחות" (קרטרים/פיש אייז) וחוסר אחידות של הציפוי ועל כן נדרש במקרה זה לבצע את תהליך ההספגה הנ"ל. מומלץ לבצע שכבת פריימר נוספת לוודא איטום מושלם של פני הבטון לפני ציפוי בשכבת אפוקסי (אפוקסידן פלור 100% או אפוקסידן פלור צבע עליון) או פוליאוריתן עליונה (דנברגלוס פלור 100% או דנברגלוס פלור צבע עליון).

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

יישור השטח – חורים, שקעים, פגיעות מכניות, כיסיי חצץ: מילוי, סגירת ויישור הפגמים נעשים באמצעות שפכטל אפוקסי (המיועד לשטחים אנכיים ואופקיים) מסוג "אפוקסידן פלור שפכטל" –  היישום, לאחר הסרה של כל החלקים הרופפים וקבלת שוליים יציבים, ניקוי האבק ומריחת הפרימר האפוקסי.  סדקי התכווצות – סדקים טרמיים/נימיים : נגרמים בד"כ בתהליך התייבשות של הבטון, כתוצאה מהרכב בטון לא ראוי או אשפרה לא נאותה ורוחבם אינו עולה על 1 מ"מ, סדקים אלו יש לחרוץ בדיסק יהלום עם פרופיל V מתאים לעומק של עד 8 מ"מ ולרוחב של עד 4 מ"מ, לבצע ניקוי של האבק בשאיבה וליישם פריימר אפוקסי מסוג "אפוקסידן פלור פריימר שקוף" על גבי הדפנות. עם הגעת הפריימר למצב דביק יש לבצע מילוי וסגירת הסדק עם שפכטל פוליאוריתן גמיש מסוג "שפכטל פוליפלקס 225A "

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה www.denber-paints.co.il

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה www.denber-paints.co.il

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

"תפרי התפשטות" , סדקים דינמיים, סדקים מנוסרים : נגרמים מתזוזות, שקיעות של המבנה או מכוונים (מאלצי סדיקה). הסדקים (המקריים – שאינם מתוכננים מראש) ברוחב העולה על 1 ממ', יש לנסר לעומק של 10 ממ' ולרוחב של 5 ממ', לבצע ניקוי ומריחת אפוקסידן פלור פריימר שקוף בדפנות, המתנה לייבוש (למצב דביק) ויציקה של "פוליפלקס תפרים 225 "  למילוי כל החלל המנוסר על למפלס פני הבטון. במקרה של שקיעה יש לבצע מילוי נוסף. סדקים מנוסרים ("תפרי התפשטות"). – אינם מצריכים הרחבה (אלא עם מולאו בחומר אלסטומרי). – רק ניקוי, מריחת פריימר ויציקת פוליפלקס תפרים 225.

חוסר מישוריות – גליות של פני השטח.: בתופעות אלו יש לטפל לאחר סיום הכנת השטח ולפני יישום מערכת הציפוי. הפרשים של עד 4 ממ' ניתנים לתיקון באמצעות "גראוט אפוקסי" ושפכטל אפוקסי. הביצוע לאחר יישום הפריימר. חוסר מישוריות / גליות בהפרשים הגדולים מ 4 מ"מ. – ניתן להסדיר על הבטון (טרם הפריימר). באמצעות יציקה של מדה צמנטית מתפלסת בעלת חוזק מכני רב (מינימום 30 Mpa ). או לחילופין, במידה ואין זמן אשפרה ראוי לתערובת צמנטית זו, לפלס עם גראוט אפוקסי.

תפרי התפשטות.: תפרים אלו מתוכננים ברוב המקרים לרוחב של 25 מ"מ. – ומטרתם לאפשר תזוזות מסוימות של המבנה. את דפנות התפרים יש ללטש עד לקבלת פני שטח נקיים ויציבים. לבצע שאיבת אבק, ליישם פריימר תואם ולמלא בפוליפלקס תפרים 225. המיועד לתפרי התפשטות. יישום הפוליפלקס לאחר החדרה בלחץ של פרופיל גיבוי לעיצוב עומק התפר. (כך שעומקו יהיה 50% מרוחבו). לאחר סיום יציקת רצפת האפוקסי. – יש להעתיק את התפרים לפני השטח.

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

בטון ישן: הכנת השטח נעשית בדומה להכנת השטח של בטון חדש. במקרה שפני השטח ספוגים בשמנים, דלקים, כימיקלים או מזהמים אחרים, יש לבצע תהליך ניקוי באמצעות מסירי שומן ודטרגנטים תעשייתיים (אל שמן N, דגריזר ZX-12), בכפוף להנחיות שבתקן : ASTM D 4258. תהליך זה נעשה לפני ביצוע הכנת השטח על פי ההנחיות שבפרק "בטון חדש". בסיום השטיפה יש לקבל פני שטח בהירים ונקיים ממזהמים ויבשים ייבוש מלא.  במקרים ששחיקה ובליה של הבטון יצרו, פני שטח בעלי חוזק לחיצה הקטן מ 25Mpa,  פגיעות מכניות ו או פורוזיביות – חספוס וחוסר מישוריות, יש לבצע את הטיפול על פי ההמלצות הרלוונטיות לתופעות אלו.  מומלץ כי בסיום תהליך הסרת המזהמים תעשה בדיקת חומציות / אלקליות בכפוף לתקן: ASTM D 4262  .

מתכת וברזל: התזה של אגרגטים באמצעות אויר דחוס (מומלץ לבצע הסרה ידנית של שכבות צבע מתקלפות, קליפות חלודה רופפות ושאריות של ריתוכים באמצעות מגרדות ידניות או פנאומטיות לפני ההתזה) לקבלת פני שטח ברמת ניקיון של SA 2.5 לפי התקן השוודי SIS 055900 על מנת להסיר חלודה, חלקיקים רופפים, הרחקה של צבע ישן, שמן וכו' מלפחות 95% מהשטח על פי התקן האמריקאי – SSPC-SP10  , הפרופיל המתקבל של פני השטח צריך להגיע לרמת חספוס של 80 מיקרון.

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה www.denber-paints.co.il

ניקוי חול  הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה www.denber-paints.co.il

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

יש ללטש ולעגל את כל הקצוות והשוליים החדים כולל פסי הלחמה. עד לקבלת רדיוס מינימלי של 6 מ"מ. לבצע ניקוי של האבק בלחץ אויר (נטול לחות ושמנים) או באמצעות שואב אבק . יש לבצע Strip Coat בכל אזורי ההלחמה. חיבורים, ברגים, זוויות חדות, על מנת למנוע היווצרות של כשלים מוקדמים באזורים אלו.  האזורים המנוקים חייבים לקבל את שכבת היסוד הראשונה. – במהירות המרבית האפשרית (אפוקסידן פריימר אנטירוסט או אפוקסידן פריימר ממיר חלודה). – סמוך ככל הניתן לסיום ההתזה של כל מקטע ומקטע. – על מנת למנוע הצטברות של מזהמים או חלודה על פני השטח.

במקרים בהם לא ניתן לבצע התזת אגרגטים. יש להשתמש באמצעים מכניים או ידניים לניקוי קפדני באמצעות דיסק. – מברשת פלדה, נייר זכוכית וגרידה. להרחקת קשקשי ערגול, הסרת חלודה, שכבות של צבע רופף ומזהמים. עד לדרגת ניקיון ST – 3 לפי התקן השבדי. תקן האמריקאי -SSPC SSPC-SP11 ,SP3 . בסוף עבודת ההכנה השטח חייב להיות ללא קצוות חדים, מחוספס, ללא – חלקים רופפים, אבק, לכלוך, שמן או כל מזהם אחר. על מנת להבטיח הדבקות טובה של הציפוי לתשתית. צבע עליון מומלץ – דנברגלוס אקרילי.

שכבת גמר דנברגלוס אקרילי www.denber-paints.co.il

שכבת גמר דנברגלוס אקרילי www.denber-paints.co.il

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

קירות גבס: (שאינם צבועים)  פני השטח חייבים להיות נקיים ויבשים. ראשי מסמרים וברגים צריכים להיות מעט שקועים ומטופלים בשפכטל. על פסי חיבור בין הפלטות ובין האלמנטים יש לקבע סרטי הדבקה וליישם שפכטל תואם (דנברשפכטל אמריקאי). את האזורים הנ"ל יש ללטש עד לקבלת פני שטח חלקים ומיושרים. לפני הצביעה יש להסיר את כל שכבות האבק. יש לצבוע שכבת יסוד – דנברקריל 3000 פריימר. צבע ביניים – כיסוי מלא שכבה אחת ודי וצבע עליון דנברקריל 3000 או דנברקריל 4000.

עץ: על פני השטח להיות נקיים, יבשים, ויציבים. אין לצבוע בסמוך ובמהלך ימי גשם ובתנאים של לחות יחסית גבוהה. חלקים שאינם מקובעים יש להסיר וללטש. חורים ופתחים יש לסתום עם דנברשפכטל לעץ. אזורים חלשים שהתיישנו יש ללטש ולהסיר. את העץ יש ללטש עם נייר לטש 0 ולבצע ניקויי יסודי של האבק.  שכבת יסוד: סנדינג סילר שקוף לפני לכה או קומפקט שפכטל לפני צבע פוליאוריתן או איזולציה לפני לכה פוליאוריתן או דנברקוט לפני צבע פולידור.

אלומיניום ונירוסטה: ראה ההנחיות הכנת השטח בפרק ברזל מגולוון. יסוד- "אפוקסידן ווש פריימר לנירוסטה"  ולאלומיניום "אפוקסידן סטרונציום כרומט"

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

ברזל מגולוון: יש להסיר את האבק, השומנים וזיהומים אחרים מפני השטח, באמצעות שטיפה עם דטרגנטים (דגריזר ZX-12) ושטיפה חוזרת במים נקיים. בהתאם להנחיות שבתקן SSPC-SP1 Solvent cleaning  ניקוי באמצעות ממסים (דגריזר M). לאחר הניקוי, השטח חייב לקבל חספוס באמצעים כימיים או מכניים.  במקרה של זיהום על ידי תוצרי קורוזיה. – השטח חייב להיות מנוקה ידנית. – או באמצעות ציוד מכני בהתאם לתקן SP3 .(Hand or Power Tool cleaning) SSPC-SP2. הניקוי באמצעות ממסים מתבצע לפני השימוש באמצעים מכניים. – ומטרתו הרחקת השומנים והסרה של מלחי אבץ מעל פני המתכת. לשם ניקוי יסודי יש צורך להחליף בתדירות את הממיס ואת בד הניקוי. שיטה יעילה יותר היא שטיפה באמצעות אמולגטור (אל שמן N),

או שטיפה חמה בלחץ גבוה באמצעות דטרגנטים מתאימים ( דגריזר ZX-12).  חספוס השטח נעשה באמצעות שטיפת אגרגטים קלה. – להרחקת שומנים, חלודה, קשקשי ערגול וצבע רופף לדרגה של 1 Sa-. לחספוס השטח בעומק פרופיל של – 12 7 מיקרון . לפי תקן אמריקאי – SSPC-SP7 Brush Off Blast או חספוס מכני באמצעות מברשת פלדה. – ו או ניירות לטש. לפני הצביעה השטח חייב להיות נקי ויבש. יש לבצע Strip Coat בכל אזוריי ההלחמה, חיבורים, ברגים, זוויות חדות על מנת למנוע היווצרות של כשלים מוקדמים באזורים אלו .

שטחים צבועים. – כאשר הציפוי הקיים יציב ובעל חוזק הדבקה של מעל ל 1 N/mm² . יש לנקות ולהסיר מעל פני השטח המיועדים לציפוי שכבות שומניות. – מזהמים וכל חומר זר אחר. פני שטח קשיחים או בגמר מבריק. – יש לחספס חספוס עדין עד לקבלת תשתית בגמר מט. באמצעות שימוש בניירות לטש בגריט עדין. במידה וקיים חשש כי הציפוי החדש עלול לתקוף את הצבע הישן. – יש להסיר באופן מלא את הציפוי הישן או לחליפין ליישם שכבת ביניים (שכבה מקשרת). על פי המלצות היצרן (אפוקסידן אקווה פריימר). כאשר פני השטח מתקלפים או עברו התיישנות יש לנקות את פני השטח עד לקבלת תשתית יציבה. ניתן ליישם שכבת יסוד "אפוקסידן ווש פריימר" או "טוטגום גילוון".

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה

טיח צמנטי.: יש לאפשר אשפרה נאותה של הטיח עד ל 30 יום לפני יישום מערכת הציפוי. במהלכה יש לאפשר את אוורור המבנה / האולם. במקרים של קרה ולחות גבוהים יש להיעזר בתנורי חימום. לפני תחילת העבודה יש לוודא כי הטיח אינו מכיל סיד ובעל חוזק ההדבקה לתשתית שלא יקטן מ 1.5Mpa . אזורים שניזוקו או פני שטח פורוזיביים במיוחד, יש לתקן באמצעות שפכטל צמנטי מהיר ייבוש בעל חוזק הדבקה הגבוהה מ 1Mpa , ניתן גם להשתמש בשפכטל אקרילי בסיס מים לעבודות חוץ.

את פני השטח יש ללטש ליטוש עדין על מנת להסיר לכלוך וחלקים רופפים. במקרים בהם הטיח רך ובעל מרקם אבקתי, יש להספיג את פני השטח (לפני יישום מערכת הציפוי)  בדנברטקס פריימר מדולל בטרפנטין – לצביעה בצבעים אקריליים לסוגיהם או לציפוי בשליכט אקרילי. לגימור בצבעי אפוקסי עליון או פוליאוריתן "דנברגלוס" יש ליישם יסוד אפוקסי מסוג אפוקסידן פריימר אפור. לפני עבודות הצביעה או הציפוי, יש לוודא כי פני השטח יבשים ייבוש מלא. נקיים, ללא חלקים רופפים ועונים על דרישות חוזק ההדבקה.

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה. של משטחי בטון חדש וישן. – מתכת וברזל, אלומיניום, מגולוון ונירוסטה, קירות גבס וטיח צמנטי, עץ

הנחיות כלליות להכנת שטח לפני צביעה.  – של משטחי בטון חדש וישן. – מתכת וברזל, אלומיניום, מגולוון ונירוסטה, קירות גבס וטיח צמנטי, עץ